‘Samen leren samenleven’, betekent voor het GO! Atheneum Etterbeek
Respect in het omgaan met elkaar
- In de omgang met anderen kan ik me beleefd en oprecht gedragen en uitdrukken, ook al ga ik niet akkoord met wat er gebeurt.
- Ik doe anderen niet aan wat ik niet wil dat mij wordt aangedaan.
- Ik hanteer een beleefd en correct taalgebruik, ook in mailverkeer.
- Ik gedraag mij niet verbaal agressief en let op mijn lichaamstaal.
- Ik heb respect voor de opvattingen van anderen.
- Ik sluit niemand uit omwille van lichamelijke of mentale kenmerken, seksuele geaardheid, taal, (religieuze) overtuigingen of culturele achtergrond.
- Ik respecteer (het werk van) alle personeelsleden en medeleerlingen.
- Ik ben rustig en hoffelijk in de gang.
- Gsm’s, muziek en andere elektronica mogen niet voor overlast zorgen, ook niet tijdens schoolgebonden uitstappen.
- Ik ben me bewust van de gevolgen van mijn gedrag op anderen.
Respect voor de omgeving
- Ik ben medeverantwoordelijk voor het netjes houden van het schooldomein.
- Ik sorteer mijn afval correct in de daartoe voorziene vuilnisbakken.
- Ik breng zo weinig mogelijk verpakkingen mee naar school om de afvalberg te beperken door bijvoorbeeld te kiezen voor een herbruikbare drinkfles en een brooddoos.
Verantwoordelijk zijn qua stiptheid
- Ik ben elke dag op tijd op school.
- Ik begeef mij bij elke leswisseling zo snel mogelijk naar de volgende les.
- Ik respecteer de afgesproken deadlines voor het maken en afgeven van huistaken.
Verantwoordelijk omgaan met materiaal
- Ik heb mijn schoolagenda steeds bij.
- Ik ga op een verantwoorde manier om met eigen materiaal, dat van anderen en van de school. Ik schrijf bijvoorbeeld niet op de schoolbanken, plak geen stickers op de ramen …
- Ik steel niets van anderen. Verloren voorwerpen breng ik steeds naar het leerlingensecretariaat.
Verantwoordelijk zijn voor mijn taalvaardigheid
- Ik spreek steeds Nederlands in de klas en de schoolgebouwen. Als ik anderstalig ben, praat ik bij voorkeur ook op de speelplaats Nederlands om zoveel mogelijk mijn Nederlandse spreekvaardigheid te oefenen.
- Tijdens de taallessen spreek ik de doeltaal. Tegen een taalleerkracht mag ik steeds de passende doeltaal spreken.
Verantwoordelijk zijn voor mijn veiligheid en die van anderen
- Ik ga rechtstreeks naar huis en blijf niet hangen in de buurt van de school.
- Ik onttrek mij niet aan het toezicht en verlaat nooit de school zonder voorafgaande toestemming.
- Ik breng geen (zak)mes of andere gevaarlijke voorwerpen mee naar school.
- Ik draag er met mijn gedrag toe bij dat de medeleerlingen en personeelsleden zich steeds veilig voelen.
- Bij onenigheid laat ik het niet komen tot handtastelijkheden of een vechtpartij.
- Ik ben voorzichtig bij het spelen en het sporten.
- Als ik het slachtoffer of getuige ben van een diefstal, bedreiging, agressie of vandalisme op school, in de metro … meld ik het onmiddellijk aan de school en leg ik indien nodig klacht neer bij de politie.
- Bij een ernstig conflict of wanneer iemand gepest wordt, kom ik tussen of meld ik dat aan de school.
Verantwoordelijk zijn voor mijn gezondheid
- Ik ga evenwichtig om met tussendoortjes en dranken. Ik drink voldoende water op school.
- Ik kan op elk moment naar het toilet gaan als ik dit voorrecht niet misbruik. Ik was steeds mijn handen na een toiletbezoek.
- Ik besef het belang van een algemeen rook- en alcoholverbod op school.
- Omdat het gebruik en het bezit van zowel cannabis en andere illegale drugs verboden en strafbaar zijn in België, gebruik en bezit ik geen cannabis en andere illegale drugs, in alle omstandigheid.
- Ik ga verstandig om met medicatie.
Wereldburger zijn
- Ik behandel iedereen gelijkwaardig en plaats mezelf niet boven de ander.
- Ik sta open voor anderen, voor andere culturen en godsdiensten.
- Ik luister actief naar anderen en probeer hun standpunt te begrijpen.
- Ik ben bereid om me in te leven in de context en achtergrond van andere mensen en bekijk situaties vanuit verschillende standpunten.
- Ik ben bereid om spontaan hulp te bieden indien nodig.
- Ik ben bereid om met iedereen te leren om te gaan, zelfs met diegenen die ik niet goed ken.
- Ik kan mijn eigen belang opzijzetten in functie van het gemeenschappelijke belang.
- Ik kan een kritische houding aannemen, ook naar mezelf toe.
- Ik voel me graag betrokken bij iets en ben bereid me daar actief voor in te zetten.